V souvislosti s tzv. flexi novelou zákoníku práce, kterou jednomyslně Poslanecká sněmovna schválila počátkem března 2025 došlo ze strany Poslanecké sněmovny i ke schválení změn, jež se zásadním způsobem dotýkají podpory v nezaměstnanosti, a to ve prospěch uchazečů o zaměstnání.
Ze znění flexibilní novely zákoníku práce vyplývá, že tato cílí na flexibilitu pracovně právních vztahů, kdy s tímto jde v ruku v ruce potřeba zajistit dostatečnou ochranu a finanční zabezpečení zaměstnanců při ztrátě zaměstnání, ať už z vůle zaměstnavatele či samotného zaměstnance. Navrhované změny zákona č. 435/2004 Sb., zákona o zaměstnanosti v oblasti podpory v nezaměstnanosti mají tuto ochranu značně zesílit.
ZVÝŠENÍ MAXIMÁLNÍ PODPORY
Novela zároveň sjednocuje maximální výši podpory v nezaměstnanosti a při rekvalifikaci, a to na 80% průměrné mzdy (pro rok 2025 by maximální výše podpory činila 36 086 Kč). Při současné platné právní úpravě činí maximální výše podpory v nezaměstnanosti 26 163 Kč a při rekvalifikaci 29 320 Kč. Zuvedených údajů je zřejmé, že jde o výrazně pozitivní změnu ve prospěch uchazečů o zaměstnání.
Navrhovaná úprava výše podpory v nezaměstnanosti a při rekvalifikaci lépe reflektuje na předchozí příjmy a umožňuje tak snadnější překlenutí období, kdy jsou lidé bez práce.
NOVÉ PARAMETRY PODPORY
Další klíčovou změnu, kterou novela přináší, je zvýšení podpory v prvním období nezaměstnanosti, a to z původních 65 % z průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu na 80 %. Ve druhém období zůstává podpora na 50 %, kdežto ve zbývající podpůrčí době klesá ze 45 % na 40 %.
DÉLKA POSKYTOVÁNÍ PODPORY
Novela řeší i změnu délky poskytování podpory v nezaměstnanosti, která se odvíjí od věku uchazečů o zaměstnání, a to takto:
5 měsíců u osob do věku 52 let (nyní do 50 let)
8 měsíců u osob ve věku nad 52 do 57 let (nyní je rozmezí nad 50 do 55 let)
11 měsíců u osob nad 57 let (nyní nad 55 let).
Novela se dále zaměřuje na zesílení ochrany uchazečů o zaměstnání nad 52 let, kdy je obecně známo, že tyto osoby jsou s ohledem na svůj věk v rámci uplatnění na trhu práce znevýhodněni, proto novela stanovuje výhodnější podmínky pro čerpání podpory pro tyto osoby, kdy má dojít k prodloužení podpůrčí doby v rámci její první a druhé části:
první 3 měsíce podpůrčí doby bude takovým osobám náležet 80 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu (u osob do 52 let bude první část podpůrčí doby trvat 2 měsíce)
další 3 měsíce podpůrčí doby 50 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu (u osob do 52 let bude další část podpůrčí doby trvat 2 měsíce)
po zbývající podpůrčí dobu 40 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu.
ZRUŠENÍ REDUKCE VÝŠE PODPORY
Platná právní úprava redukuje výši podpory u uchazečů o zaměstnání, kteří dobrovolně ukončili zaměstnání bez vážných důvodů sami nebo dohodou se zaměstnavatelem, kdy těmto uchazečům je vyplácena podpora ve výši 45 % předchozího příjmu po celou dobu podpůrčí doby. Nově má dojít k narovnání podmínek pro poskytování podpory takovýmto osobám.
Podpora v nezaměstnanosti podle novely bude nově jednotná pro všechny uchazeče, bez ohledu na důvod ukončení zaměstnání.
Plánovaná právní úprava reflektuje na to, že současná právní úprava odrazuje od dobrovolné změny zaměstnání v situacích, kdy s tímto nejsou lidé spokojeni a má jim umožnit ochranu a finanční zabezpečení v období, kdy si hledají pro ně výhodnější zaměstnání.
PODPORA PŘI REKVALIFIKACI
Výše podpory při rekvalifikaci činí v současné době 60 % předchozího průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu. Novela počítá s jejím navýšením na 80 % a nově bude vyplácena i za dny účasti na kurzech zvolených rekvalifikací.
PODPORA PRO OSOBY BEZ PŘEDCHOCÍHO PŘÍJMU
Pokud se uchazečem o zaměstnání stane osoba, která neměla předchozí příjmy, pak se výše podpory u takovýchto osob rovněž mění výrazně v jejich prospěch takto:
první 2 měsíce se koeficient 0,15násobek průměrné mzdy zvyšuje na 0,4násobek (nyní podpora činí 6 767 Kč po novele ve výši 18 043 Kč)
další 2 měsíce dochází k navýšení koeficientu 0,12násobku průměrné mzdy na 0,2násobku (nyní podpora činí 5 413 Kč po novele ve výši 9 022 Kč)
po zbývající dobu dochází k nárustu koeficientu 0,11násobku průměrné mzdy na 0,15násobku (nyní podpora činí 4 962 Kč po novele ve výši 6 766 Kč).
PRODLOUŽENÍ DOBY DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ PRO NÁROK NA PODPORU
Vzhledem k pozitivní navrhované úpravě v souvislosti s poskytováním podpory v nezaměstnanosti, na kterou je tento článek zaměřen, je vhodné upozornit i na změnu, která se dotkne povinné doby důchodového pojištění pro získání nároku na novou podporu. Navrhovaná změna má eliminovat zneužívání opakovaného čerpání podpory z řad uchazečů o zaměstnání, kteří nevyčerpali celou podpůrčí dobu.
Novela navrhuje, aby doba důchodového pojištění nutná pro získání nároku na novou podporu činila 9 měsíců namísto původních měsíců 6. Nesplní-li uchazeč tuto podmínku, bude mu vyplácena podpora pouze po zbývající dobu podpůrčí doby a v odpovídající výši.