Fúze a Akvizice
Fúze a akvizice (M&A) představují jednu z nejdynamičtějších oblastí obchodního práva, která má zásadní význam pro rozvoj podnikatelského prostředí, koncentraci kapitálu i restrukturalizaci podnikatelských subjektů. Tyto transakce nejsou pouze ekonomickou či obchodní operací, ale především komplexním právním procesem, který vyžaduje detailní znalost právní úpravy obchodních korporací, závazkových vztahů, soutěžního práva i regulace kapitálového trhu.
V českém právním řádu je právní rámec přeměn obchodních korporací soustředěn zejména v zákoně č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev. Tento zákon upravuje fúze, rozdělení, převody jmění na společníka, změny právní formy a přeshraniční přeměny. Na něj navazují další právní předpisy, zejména zákon o obchodních korporacích (zákon č. 90/2012 Sb.), občanský zákoník, zákon o podnikání na kapitálovém trhu, zákon o ochraně hospodářské soutěže či zákon o bankách a dalších regulovaných subjektech. Vzhledem k harmonizaci evropského práva je česká úprava v této oblasti úzce provázána se směrnicemi a nařízeními Evropské unie.
Ač se v rámci oblasti (M&A) obecně používá pojem fúze (pojem se vžil z anglického překladu slova merger), tak pojem fúze představuje jen část možných přeměn obchodních korporací a to spojení dvou nebo více společností, které může mít podobu sloučení či splynutí. V případě sloučení přechází jmění jedné nebo více zanikajících společností na jinou již existující společnost, zatímco při splynutí vzniká zánikem všech zúčastněných společností nová právnická osoba. Proto by bylo vhodnější použít termín přeměna, který odpovídá i terminologii zákona o přeměnách obchodních společností a družstev, neboť se jedná o pojem zastřešující fúze, rozdělení, převody jmění na společníka, změny právní formy a přeshraniční přeměny.
Naproti tomu akvizice představuje právně-ekonomickou transakci, jejímž obvyklým cílem je nabytí rozhodujícího vlivu nad cílovou obchodní korporací prostřednictvím převodu obchodního podílu nebo akcií nebo nabytí vlastnických práv k jejímu jmění, resp. majetku zejména obchodnímu závodu či nemovitým věcem.
Každá transakce typu M&A probíhá ve více fázích. Úvodní stadium představují jednání mezi stranami a předběžné dohody (HoT), včetně uzavření smlouvy o mlčenlivosti (NDA) či smlouvy o výhradním jednání (EOA). Následuje proces due diligence, tedy právní, finanční a daňová prověrka cílové společnosti, jejímž cílem je identifikace rizik, skrytých závazků a ověření správnosti poskytnutých informací. Výsledky due diligence mají zásadní vliv na nastavení transakční dokumentace, zejména akviziční smlouvy, kupní smlouvy či smlouvy o převodu podílu či akcií, kde jsou zpravidla obsaženy rozsáhlé záruky a prohlášení o stavu společnosti.
Samotná realizace fúze nebo akvizice podléhá nejen korporačním procesům, jako je rozhodnutí valné hromady či zápis do obchodního rejstříku, ale v řadě případů také kontrole a povolení ze strany veřejnoprávních orgánů. Významnou roli zde hraje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který posuzuje, zda plánovaná transakce nepovede k podstatnému narušení soutěžního prostředí. U transakcí s evropským rozměrem je příslušná Evropská komise, která provádí přezkum velkých transakcí v rámci jednotného trhu. V odvětvích podléhajících zvláštnímu režimu (bankovnictví, pojišťovnictví, energetika, telekomunikace) je nezbytné rovněž získání souhlasu příslušného regulátora.
Právní aspekty fúzí a akvizic se neomezují pouze na samotné uskutečnění transakce. Zásadní význam má i integrace společnosti po jejím dokončení, a to jak z hlediska organizační struktury, tak i sladění smluvních vztahů, pracovněprávních poměrů, duševního vlastnictví či regulatorních povinností.
Právní praxe v oblasti M&A je vysoce specializovaná a vyžaduje detailní znalost korporačního a závazkového práva, zkušenost s aplikací soutěžních a regulatorních pravidel, ale také schopnost vést složitá jednání, chránit zájmy klienta a současně zajistit transakční bezpečnost. Naše advokátní kancelář, které se na tuto oblast specializuje, se proto podílí nejen na přípravě transakční dokumentace a zastupování klientů při vyjednávání s obchodními partnery, v řízeních před soudy a úřady, ale často také na samotném strategickém řízení projektu a koordinaci s finančními a daňovými poradci.